« »

Myytin murtajat

2 kommenttia Kirjoitettu 4.2.2011 Muokattu 10.1.2016

Kulttuurikritiikin tehtävä on paljastaa historiallisten ja modernien myyttien tapa perustella ja pyhittää väkivalta. Demytologisointi rehabilitoi uhrin ja paljastaa väkivallan sellaisena kuin se on.

Analysoituaan erityisesti kreikkalaisten myyttien pyhittämää ja piilottamaa väkivaltaa[1] Girard vihjaisi seuraavaksi puuttuvansa juutalais-kristillisen perinteen pyhiin teksteihin. Monet odottivatkin, että hän seuraavaksi käsittelisi Raamatun kertomuksia myytteinä myyttien joukossa. Niin hän oli joskus suunnitellutkin tekevänsä.

Kukaan ei odottanut, että uskonto itsessään voisi antaa aihetta myyttisen väkivallan paljastamiseen. Kaikkihan tunsivat uskontojen väkivaltaisen historian ja eurooppalaiset olivat erityisen tietoisia kristinuskon verisestä historiasta. Girard itsekin myönsi, että uskonto on demytologisoinnin epätodennäköisin lähde.[2]

Vanhassa Testamentissa Girard kuitenkin törmäsi hyvin hämmentävään prosessiin. Hän huomasi että heprealaisten pyhät tekstit osallistuvat oman perinteensä demytologisointiin. Kirjakokoelma oli kasvavassa jännitteessä itsensä kanssa. Uusi Testamentti vei tämän prosessin loppuun. Girard pitää Evankeliumien kertomuksia historian ensimmäisenä uhrikertomuksena, joka paljastaa sen mitä myytit ovat aina peittäneet.

Vaikka suurin osa Euroopan oppineistosta piti uskonnollista perinnettään kokoelmana taikauskoisia myyttejä, Girard näki niiden pyhissä teksteissä avaimen sekä historiallisen että nykyisen väkivaltakäyttäytymisen ymmärtämiseen. Kummankin perinteen tekstit paljastivat enemmän antropologisia totuuksia kuin kaikki yhteiskuntatieteet yhteensä. Olkoonkin että löydöistään ja hypoteeseistaan innostunut pioneeri on taipuvainen poleemisiin kärjistyksiin, Girard on elämäntyönsä kautta osoittanut, kuinka sokeita olemme olleet oman uskonnollisen perinteemme antropologisille totuuksille. Raamattu havainnollistaa ja kertoo paljon siitä miten ihmiskunta on mimeettisen kilpailun kautta ajautunut yhteisöä uhkaavaan väkivaltaan, miten sitä on uhrikultin kautta opittu hillitsemään ja miten pyhitetty väkivalta lopulta paljastetaan.

Euroopan maallistunut älymystö ei todellakaan osannut odottaa Raamatun innoittamaa väkivaltakulttuurin mekanismien analyysiä.[3] Silti Girard löysi kaikkein tutuimman väkivaltaperinteen pyhistä teksteistä monivaiheisen kertomuksen, joka lopulta paljasti väkivallan uhrit yhteisön omien ristiriitojen sijaiskohteiksi. Syntipukit olivat syyttömiä heihin kohdistuvaan väkivaltaan. Jumala, joka oli mielletty uhriväkivallan vaatijaksi, paljastuikin sen kohteeksi. Mikään väkivalta ei ollut Jumalasta lähtöisin, mutta kaikki väkivalta kohdistui lopulta uhriin samaistuvaan Jumalaan.


[1] Rene Girard. Väkivalta ja pyhä, Tutkijaliitto 2004, Olli Sinivaara (suom.)

[2] Girard René. Things Hidden Since the Foundation of the World. Standford University Press. California. 1978. s. 138, 161.

[3] Fleming Chris. Rene Girard. Violence and Mimesis. Polity Press. Cambridge 2004. s. 112-114, 120.

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
« »

2 vastausta artikkeliin “Myytin murtajat”

  1. Daniel Nylund sanoo:

    Nämä neljä artikkelia julkaisin kaksi oikolukua liian aikaisin. Palautteen pohjalta huomasin ne jonkin verran sekavasti jäsennellyiksi ja vaikeatajuisiksi. Olen nyt käynyt artikkelit uudestaan läpi ja päivittänyt ne toivottavasti parempaan kuntoon. Pyydän sinua lukijana antamaan palautetta myös tällaisista asioista. Minulle saa myös soittaa mutta vasta iltaisin. Jonkin verran olen uusista artikkeleistani käynyt keskusteluja myös Facebookissa. Jos olet TeoBlogin lukija toivotan sinut ilman muuta FB-kaveriksi vaikka emme olisi koskaan ennen tavanneet. Taidan tästä siirtyä kirjoittamaan pääsiäisteksteistä.

  2. Antti Filemon Puukko toi esiin Johdannossaan Vanhaan Testamenttiin,että VT:n Jahve sotaisuudestaan huolimatta on anteeksi antava ja sotaa vastustava Jumala. Hänen profeettansa julki toivat arvostelua sotien julmuutta vastaan ja odottivat pysyvän rauhan aikaa. Joonaan Jahve lähetti Niiniveen vastoin profeetan tahtoa. Joona ei halunnut toimia Jumalan tahdon mukaisesti,koska tiesi Jumalan armahtavaksi Jumalaksi. Olof Edsinger pohtii sotien syitä kirjassaan Sodat Raamatussa,jossa hän viittaa Dietrich Bonhoefferin teologiaan halvasta ja kalliista armosta. Dietrich Bonhoeffer tuomittiin kuolemaan maanpetturina ja hirtettiin osallisuudesta operaatio valkyriaan,jossa yritettiin Hitlerin salamurhaa. Salaliiton miehet ajattelivat Jumalan lupausta Abrahamille,jonka mukaan Jumala säästää Sodoman kymmenen hurskaan miehen tähden. Salaliitosta on kirjoitettu mm. kirjassa Salaliitto Hitleriä vastaan,jonka on kirjoittanut Paul Berben.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sisällysluettelo

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0836620
  • Lahjoita

    Jos kirjoituksistani on ollut sinulle hyötyä, voit osoittaa kiitollisuutesi lahjoittamalla satunnaisesti tai säännöllisesti Ystävyyden Majatalossa tehtävään toipumistyöhön.

    Kohtaaminen ry:n tilille:
    Osuuspankki: FI81 5410 0220 4035 16
    viite: 7773

    Poliisihallituksen lupa nro RA/2020/470, koko maassa lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Varoja käytetään kuntouttavan toiminnan aiheuttamiin kustannuksiin.

    KIITOS.