« »

Mitä se kertoo Jumalasta?

0 kommenttia Kirjoitettu 30.3.2012 Muokattu 10.1.2016

“Jeesuksen tunnustaminen Jumalalaksi on myös sen tunnustamista, että hän ainoana pystyi nousemaan sen väkivallan yläpuolelle, joka siihen asti oli läpäissyt koko ihmiskunnan.”[1]

”Jumala on mitä Jeesus teki.” Rene Girard.[2]

Kaikkein yleisin käsitys pääsiäistapahtumien merkityksestä lienee se, että Jumala orkestroi koko tapahtumasarjan oman tahtonsa mukaisesti. Psykoanalyytikko Mikael Enckell, joka on tutkinut juutalaisuuden ja kristillisyyden suhdetta, sanoo Hesarin koko sivun haastattelussa Gibsonin filmiä kommentoiden:

”Juutalaisten syyttäminen Jeesuksen murhasta on joka tapauksessa kristinuskon näkökulmasta järjetöntä. Jeesuksen ristinkuolema oli Jumalan tahto.”[3]

Ruben Stillerille esitettiin kysymys: ”Tarvitseeko maailma uuden Jeesuksen?”
”Ei tietenkään. Maailmassa on jo liian paljon isänsä hylkäämiä ja vihaamia lapsia.”[4]

Stillerin vastaus heijasti hänen käsitystään siitä, miten kristityt ovat tulkinneet pääsisäistä. Eikä hän ollut siinä kovin väärässä.

Jumalako manipuloi ihmiset Jeesusta vastaan, jotta hän olisi lopultakin saanut tarpeeksi viattoman ja kelvollisen uhrin, voidakseen vapauttaa anteeksiantonsa koskemaan kaikkia ihmisiä? Tapattiko hän Jeesuksen jotta hänen ei olisi tarvinnut tappaa koko ihmiskuntaa? Vastuuttaako hän silti ihmiskuntaa siitä uhrista jonka itse tarvitsi ja vaati?

Oliko Isällä ja Pojalla salainen sopimus toteutettavasta väkivallasta, jota Isä vaati, johon Poika suostui ja johon käytettiin ihmisiä vain välikappaleina? Oliko tämä Isän tapa rakastaa poikaansa ja ihmiskuntaa? Vanhan Testamentin ankara ja väkivaltainen Jumala kielsi Aabrahamia uhraamasta poikaansa. Nytkö Hän itse vaati poikaansa uhrikseen?

Lähettikö Isä poikansa kuin lapsen nälkäisten petojen syötäväksi? Jeesuksen kuolemaa esittävissä keskiaikaisissa tauluissa Isä Jumala kuvataan joko tyytyväisenä saadessaan vihdoin itselleen otollisen ja pätevän syntiuhrin tai yllättyneen kauhistuneena siitä mitä ihmiset tekevät hänen pojalleen. En usko kummankaan kuvan tavoittavan todellisuutta, vaikka jälkimmäinen on paljon lähempänä sitä Jumalaa johon minä uskon.[5]

 



[1] Girard René. Things Hidden Since the Foundation of the World. Stanford University Press. California. 1978. s. 219

[2] Golsan Richard. René Girard and the Myth. Routledge. 2002. s.130.

[3] Helsingin Sanomat. 21.3.04. s. D7. Jeesuksen kuolema oli Jumalan tahto yhtä vähän kuin kenenkään lapsen kuolema voi olla isän tahto. Jeesus ei tahtonut kuolla. Jumala ei tahtonut kenenkään kuolemaa. Kumpikin tahtoivat pelastaa ihmiset elämään – hinnalla millä hyvänsä.

[4] Olen kadottanut tämän haastattelun lähteen ja sitaattini perustuu pettävään ulkomuistiini.

[5] Alison. Raing Abel. s. 60

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
« »

Kommentoi

Sähköpostisi tulee aina pysymään salassa, emmekä näytä sitä julkisesti. Pakolliset kentät ovat merkitty *

* *

Sisällysluettelo

  • Viimeisimmät kommentit

    • Ribaldinho sanoi 4 kuukautta sitten:
      Oma vapautumisen helvettiuskosta, tuosta ihmiskunnan väkivaltaisimmasta ja sadistisimmasta myytistä tapahtui vasta 2-3 vuotta sitten. Miksi siihen m... Fariseukset ihmiskunnan peilinä
    • Greta sanoi 4 kuukautta sitten:
      C. Baxter Krueger tulkitsee pitkänperjantain tapahtumat seuraavasti: "We crucified Jesus. Nothing could be more clear. The wrath poured out on Calv... Ihmisen uhri
    • Ribaldinho sanoi 5 kuukautta sitten:
      Joku kirjoitti jotenkin, että "kun poltat miljoonia ihmisiä uuneissa tapettuasi heidät ensiksi kaasukammiossa, olet sosiopaatti, mutta kun kärist... Fariseukset ihmiskunnan peilinä
    • Daniel Nylund sanoi 5 kuukautta sitten:
      Seuraavassa joitakin vanhoja palauttteita ajalta, jolloin tämä artikkeli oli vielä monessa osassa: Raili Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi ku... Pitkä perjantai
    • Jaakko K sanoi 5 kuukautta sitten:
      Katson, että vastasit riittävällä perustellisuudella yhdeksän vuotta sitten blogisi kommenttiosioon linkittämääni Steven Pinkerin TED-puheesee... 16.7 Uhritietoisuuden aika

Hae teoblogista

Uusimmat artikkelit

  • Mimeettinen tartuntatilasto

    Sivulatauksia sitten 26.1.2009

  • 0249557