“Jeesuksen tunnustaminen Jumalalaksi on myös sen tunnustamista, että hän ainoana pystyi nousemaan sen väkivallan yläpuolelle, joka siihen asti oli läpäissyt koko ihmiskunnan.”[1]
”Jumala on mitä Jeesus teki.” Rene Girard.[2]
Kaikkein yleisin käsitys pääsiäistapahtumien merkityksestä lienee se, että Jumala orkestroi koko tapahtumasarjan oman tahtonsa mukaisesti. Psykoanalyytikko Mikael Enckell, joka on tutkinut juutalaisuuden ja kristillisyyden suhdetta, sanoo Hesarin koko sivun haastattelussa Gibsonin filmiä kommentoiden:
”Juutalaisten syyttäminen Jeesuksen murhasta on joka tapauksessa kristinuskon näkökulmasta järjetöntä. Jeesuksen ristinkuolema oli Jumalan tahto.”[3]
Ruben Stillerille esitettiin kysymys: ”Tarvitseeko maailma uuden Jeesuksen?”
”Ei tietenkään. Maailmassa on jo liian paljon isänsä hylkäämiä ja vihaamia lapsia.”[4]
Stillerin vastaus heijasti hänen käsitystään siitä, miten kristityt ovat tulkinneet pääsisäistä. Eikä hän ollut siinä kovin väärässä.
Jumalako manipuloi ihmiset Jeesusta vastaan, jotta hän olisi lopultakin saanut tarpeeksi viattoman ja kelvollisen uhrin, voidakseen vapauttaa anteeksiantonsa koskemaan kaikkia ihmisiä? Tapattiko hän Jeesuksen jotta hänen ei olisi tarvinnut tappaa koko ihmiskuntaa? Vastuuttaako hän silti ihmiskuntaa siitä uhrista jonka itse tarvitsi ja vaati?
Oliko Isällä ja Pojalla salainen sopimus toteutettavasta väkivallasta, jota Isä vaati, johon Poika suostui ja johon käytettiin ihmisiä vain välikappaleina? Oliko tämä Isän tapa rakastaa poikaansa ja ihmiskuntaa? Vanhan Testamentin ankara ja väkivaltainen Jumala kielsi Aabrahamia uhraamasta poikaansa. Nytkö Hän itse vaati poikaansa uhrikseen?
Lähettikö Isä poikansa kuin lapsen nälkäisten petojen syötäväksi? Jeesuksen kuolemaa esittävissä keskiaikaisissa tauluissa Isä Jumala kuvataan joko tyytyväisenä saadessaan vihdoin itselleen otollisen ja pätevän syntiuhrin tai yllättyneen kauhistuneena siitä mitä ihmiset tekevät hänen pojalleen. En usko kummankaan kuvan tavoittavan todellisuutta, vaikka jälkimmäinen on paljon lähempänä sitä Jumalaa johon minä uskon.[5]
[1] Girard René. Things Hidden Since the Foundation of the World. Stanford University Press. California. 1978. s. 219
[2] Golsan Richard. René Girard and the Myth. Routledge. 2002. s.130.
[3] Helsingin Sanomat. 21.3.04. s. D7. Jeesuksen kuolema oli Jumalan tahto yhtä vähän kuin kenenkään lapsen kuolema voi olla isän tahto. Jeesus ei tahtonut kuolla. Jumala ei tahtonut kenenkään kuolemaa. Kumpikin tahtoivat pelastaa ihmiset elämään – hinnalla millä hyvänsä.
[4] Olen kadottanut tämän haastattelun lähteen ja sitaattini perustuu pettävään ulkomuistiini.
[5] Alison. Raing Abel. s. 60