Fundamentalisteilta pelastettu Jeesus
Toipuvana fundamentanistina minun ei ole enää pakko uskoa mitään kenestäkään. Olen vapaa summaamaan elämänkokemukseni, uskoni, epäilyni ja epäuskoni juuri siihen muotoon mikä niillä tällä hetkellä on. Omia tulkintojani en yritä salata, enkä jumalalliseksi totuudeksi muuttaa. Vaikka toki yritän kirjoituksellani vaikuttaa sinuun, minulla ei ole pakottavaa tarvetta saada ketään uskomaan tai epäilemään juuri minun laillani. Ilahdun, jos saan perinteisiin ja dogmeihin luutuneita ajatuksia liikkumaan ja asenteita muuttumaan. Riemastun, jos saan kristinuskon perinteestä täysin vieraantuneita kiinnostumaan kertomuksesta, jonka epäsuoran vaikutuksen alla kuitenkin olemme kaikki eläneet.
Evankelistat ovat kirjoittaneet aineistonsa pääosin kronologisessa järjestyksessä, mutta kukin heistä on paikoin antanut temaattisen käsittelyn tulla tapahtumajärjestyksen edelle. Siksi evankeliumeista ei saa kaikilta osin selvää, mihin kohtaan historiallisesti jotkut Jeesuksen opetukset tai edes teot sijoittuvat.
Tämä häiritsi joitakin ensimmäisten vuosisatojen kristittyjä myös. Niinpä toisella vuosisadalla elänyt Tatianus yhdisti kaikki neljä evankeliumia yhdeksi harmoniseksi teokseksi Diatessaron, josta oli kaikki toistot ja ristiriidat siivottu turhina pois. Kumma kyllä neljä keskenään erilaista evankeliumia silti voittivat kilvan, ja sotkuista siistitty täydellinen evankeliumi poistui lopullisesti käytöstä neljännellä vuosadalla.
Työni alla oleva TeoBlogin versio Jeesuksen elämästä perustuu pääosin Markuksen kertomukseen. Koska Matteus ja Luukas käyttävät samoja lähteitä ja täydentävät Markuksen kertomusta, annan heidän tehdä sitä myös tässä kertomuksessa. Markuksen tekstistä 85 % esiintyy myös Matteuksessa ja 65 % Luukkaan evankeliumissa, tosin erilaisilla painotuksilla.[1]
Näitä kolmea evankelistaa kutsutaan synoptikoiksi. Nimitys tulee yhdessä näkemistä tarkoittavasta sanasta synopsis. Kaikki ovat osallistuneet saman kertomuksen välittämiseen ja tulkitsemiseen. Pääsiäiskuvauksissa olen käyttänyt myös Johannesta, koska hän keskittyy aika paljon viimeisten tapahtumien yksityiskohtien kuvaamiseen. Kaikkia näitä täydennän taustatiedoilla, paikallishistorialla, René Girardin kulttuuriantropologialla, tuoreella Markus-tutkimuksella ja eläytymällä tarinan eri rooleihin. Tämän tekstin ei pitäisi aiheuttaa oireita uskontoallergikoille. Juuri sellaiset ihmiset ovat minua tähän projektiin innoittaneet.
Oppaanani olen käyttänyt Räisäsen & Hakolan toimittamaa evankeliumien kronologiaa.[2] Sen avulla olen parhaani mukaan sijoittanut käsittelemäni aineiston tapahtumajärjestykseen.
Markuksen kertomusta seuraan uskollisesti ja kokonaan, mutta olen välillä täydentänyt sitä ja Matteuksen ja Luukkaan versioilla Tämä työ ilmestyy vielä joskus kirjallisena, mutta on toistaiseksi luettavana TeoBlogissa.
[1] Bird, Michael F. Gospel of the Lord: How the Early Church Wrote the Story of Jesus. Wm. B. Eerdmans Publishing Co. 2014. s. 127, 128.
[2] Viisi evankeliumia rinnakkaisteksteinä: Matteus – Markus – Luukas – Johannes – Tuomas (- Pietari). Toim. Räisänen, Heikki & Hakola, Raimo. Helsinki: Yliopistopaino, 1993.
Koronapääsiäisenä 1020 aloin myös lukea tekstiäni Podcastin muotoon. Niiden pohjalta pidimme pääsäisenä Zoom-keskusteluja pienen ryhmän kanssa. Silloin minulle kerrottiin tekstin vaikuttavan jännittävältä kuunnelmalta. Oudoksuin ensin palautetta, mutta sen jälkeen olen alkanut muokata tekstiäni entistä enemmän siihen suuntaan. Olen luonteeltani ajattelija ja tutkija. Kaikki kirjoitukseni ovat olleet tutkielmia eri aiheista. Nyt tuntuu innostavalta taivuttaa tutkimustyöni Jeesuksen elämästä proosan suuntaan. Elämänkertakertomusten yksityiskohdat saavat merkityksensä kokonaisuuden kautta ja päinvastoin.
Teen tämän rakkaudesta mieheen, johon taas kerran tutustun kuin ensimmäistä kertaa. Tavalla tai toisella olen ollut hänen kanssaan naimisissa koko ikäni. Silti olemme taas kerran uudella tutustumiskierrolla toisiimme. Koska olen koko ajan oppinut ihailemaan ja kunnioittamaan häntä yhä enemmän, haluan tietty esitellä hänet myös sinulle.
Tämän johdannon tein kirjoiteltuani tätä tarinaa yhä vain uusiksi jo yli kymmenen vuotta. Osa Markuksesta on vielä käsittelemättä, kun olen työstänyt vanhoja tekstejä uusiksi. Kutsun sinut osallistumaan tämän tekstin kehittämiseen kommenteillasi.
P.S. Kutsun tätä testamentiksi,
1. koska olen sairastanut syöpää jo yhdeksän vuotta ja hoitoni muuttuvat talven aikana astetta rankaremmiksi. Ennuste on edelleen hyvä, mutta haluan varmistaa, että saan ainakin tämän kirjan valmiiksi voimieni päivinä.
2. koska uskon, että minun versiollani Jeesuksen elämästä on merkitystä ainakin seuraavaan sukupolveen asti. Jokaisen sukupolven tulisi kertoa tämä tarina itselleen, aikalaisilleen ja jälkeläisilleen.
Podcastluennat löydät täältä: https://anchor.fm/ystvyyden-majatalo
Jos haluat osallistua aiheesta keskusteluun suljetulla foorumilla, voit pyytää jäsenyyttä Facebook ryhmään nimeltä: Anarkristityn testamentti. https://www.facebook.com/groups/725798814832643
Kirjoitustyölläni kerään myös rahaa Ystävyyden Majatalossa tehtävään toipumistyöhön.
Jos kirjoituksistani on ollut sinulle hyötyä voit osoittaa kiitollisuutesi lahjoittamalla satunnaisesti tai säännöllisesti Kohtaaminen ry:n tilille: Osuuspankki: FI81 5410 0220 4035 16
viite: 7773
Poliisihallituksen lupa nro RA/2020/470, koko maassa lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Varoja käytetään yhteisöhoidon ohjaajan ja terapeuttisen työn ohjaajan palkkaamiseen sekä kuntouttavan toiminnan aiheuttamiin kustannuksiin.